tisdag 29 juni 2010

Min arbetsbeskrivning.....

….tänkte jag berätta om - den som vill får läsa, och den som inte vill behöver inte! Precis som vanligt i Maribellas blogg!!

Idag var jag alltså där, och fick lite mer info om vad det är jag ska göra egentligen.
Som överviktssköterska har man (=jag) beteendeinriktad gruppterapi tillsammans med en dietist. Doktorer finns naturligtvis att tillgå, men de är inte med på gruppträffarna utan träffar patienterna enskilt. Grupperna består av 6-8 kraftigtöverviktiga personer med metabola komplikationer som typ 2 diabetes, högt blodtryck, sköldkörtel problem mm. Det rör sig om psykiskt friska vuxna personer som remitteras till överviktsenheten.

Grupperna träffar man 15 ggr under ett år, de fem första veckorna fastar de med ett ”fullvärdigt foder” i form av proteinpulver och då kommer de en gång i veckan. Efter pulverfasen glesas träffarna ut. Jag som sjuksköterska väger dem, gör kroppsmätningar, tar blodtryck, kontrollerar blodsocker, diskuterar ev insulinjusteringar och kontrollerar urinketoner under fasteveckorna.

Varje gruppträff startas med 30 min stavgång, vilket jag och dietisten tar hand om. En av oss går med den långsamma gruppen och den andra med de mer snabba. Gissa vilka jag kommer att tjinga!?!?!
Vid varje gruppträff har man en liten föreläsning/diskussion om olika förutbestämda ämnen som *motivation *fysisk aktivitet * mål och delmål * riskbeteenden *hunger och sug. *tallriksmodellen och olika dieter
Boken ”Obesitas” är riktlinje för arbetet, men man får modifiera träffarna. Där finns det hemuppgifter som patienterna måste göra innan träffarna.

Jag kommer att ha ca 5-7 gruppträffar i veckan, man har alltså olika grupper på gång samtidigt.
Resterande arbetstid är administrativ (journalskrivning, förberedelser och rond), och så kan man boka in enskilda patienter om någon behöver mer stöd.

Inom sinom tid kommer jag även att skolas in på de andra enheterna på avdelningen, blodtrycks och diabetesmottagning.

Fattar ni vilken tur jag har haft som fått detta jobb?
Jag rös under tiden jag var där – allt verkade såååå jätteroligt och jag kan knappt vänta tills den 16/8!!
Det är som viktväktarna eller ITRIM eller liknande fast deltagarna har metabola komplikationer!
Min första ”egna” grupp startar på onsdagen första veckan – bara sätta igång och läsa in sig på materialet!



Fick med lite smakprov på pulver, har testat smoothien redan och den var riktigt god!
Det är bara pulver som gäller - bars och liknande räknas som godis då kcal halten i dem är jämförbar med en chokladbit....

Böckerna jag ska kunna utantill den 16/8....
En arbetsbok till deltagarna och en handledarbok till mej!

Så här firar jag mitt nya jobb..... Undrar om jag får sparken om jag går upp i vikt....?

11 kommentarer:

  1. Men herregud vad skoj det låter. Jättegrattis igen! Du är bäst.

    SvaraRadera
  2. Grattis Grattis
    Härligt jobb.

    /Peter

    SvaraRadera
  3. Grattis Maribel! Toppenjobb! Kram Anna

    SvaraRadera
  4. Grattulerar! Vilken högvinst du fått. Är det Huddinge-sjukhus?

    SvaraRadera
  5. Åh, nu blir jag avundsjuk. Om jag hade fått välja om idag så är det precis det som jag vill göra, jobba som dietist och kunna allt det som man behöver kunna för att kroppen och själen ska må bra.
    Lycka till!
    //Carina

    SvaraRadera
  6. Spännande, du kommer att göra ett kanonjobb!
    Lycka till!

    SvaraRadera
  7. Grattis till ett kanonjobb...det här kommer passa dig dom bara attan...
    Kram kram

    SvaraRadera
  8. Vilket grymt jobb! Hmmm... kanske är det man skall sikta på?! Grattis! NEJ jag joggar inte 2 ggr varje dag MEN nu på semestern hade jag tänkt fettförbränna lite på fastande mage före frukost... och eftersom jag numera kan jogga rätt obehindrat lika länge som tidigare powerwalk så väljer jag att springa=bränna mer! Morgonen ca 45 minuter... finns tid och ork för kvällspass så springer jag gärna då om jag orkar vill säga... varvat med ashtangayoga och yinyoga...!!! Motivationen är hög nu... vem vet vad som händer längre fram i semestedekadensen... vin vin och åter vin...!! :)

    SvaraRadera
  9. Grattis till det, det behövs fler kollegor som jobbar med oss i plus strl (även om jag nu snart gått ner 40 kg). Som sjuksköterska vet jag vilket viktigt jobb du gör. Nu får jag kräkkänningar bara jag ser allevo-påsarna eftersom jag levde på dessa i 3 veckor innan min gbp op. Aldrig mer för min del!

    KRAM

    SvaraRadera
  10. Vilket roligt jobb!!

    Jag kan inte gissa vilken grupp du ska gå med. Den snabba?

    SvaraRadera
  11. Hej och Gratttttis gumman. Jätteroligt . Du kanske kan ta dig an mig också????? Vem vet kanske kan visa mig i bikini i sommar. Du är rolig , klart du ska ha den snabba gruppen . Kram Catta

    SvaraRadera