onsdag 23 februari 2011

Fakta...

I mitt jobb ingår viss kostrådgivning, även om det främst är dietisten som sköter detta.
Många patienter (och folk i allmänhet) har dock åsikter om vad/ vilka "dieter" som är bra respektive dåligt. GI, LCHF, Atkins, ISO - you name it! Antalet dieter är nog lika många som det finns invånare i Tälje...
Vi (jag och stockholms läns landsting) förespråkar tallriksmodellen, med 2/4 grönsaker, 1/4 kolhydrater och 1/4 protein, för en hälsosam och varaktig viktnedgång.
Idag fick jag bevis på att alla dieter/förhållningsorder vi ger kräver evidens.
LCHF har ingen evidens....ingen forskning finns egentligen. Jo, korta små studier kanske - men ingen långtidsuppföljning.

En av mina patienter har valt LCHF som sin viktminskningsmetod vilket är emot våra rekomendationer.
Vad har hänt? Jo, blodfetterna (triglycerider, HDL och kolesterol) har nästan FÖRDUBBLATS på 4 månader, och LDL har minskat. Och vikten har minskat lika mycket som för de som ätit enligt tallriksmodellen.....

Vad vill jag då med detta inlägg?
Jo - se upp med vad du tror på, verkar något för bra så är det antagligen inte OK... Ta reda på fakta från objektiva studier/utredningar innan du köper ett koncept.
(Skriver detta helt på det klara med att få mothugg av LCHF anhängare...)

4 kommentarer:

  1. Jo det är sant, självklart har allt för och nackdelar men när det kommer till kritan så är det vanliga hederliga tallriksmodellen som man borde sträva efter för en sund kropp (säger jag som verkligen inte äter efter tallriksmodellen) men jag förstår ändå att det vore det enda rätta!
    Hoppas du kryar på dig snart gumman! och att vi kanske ses i morgon på träningen! Snacka om att ja hade förlorat muskler.. benen skakade som asplöv!!! men jag e snart tillbaka fullt igen :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Håller med dig att man gör sitt egna val men det här med LCHF har jag aldrig förstått. Folk går ner, absolut och det är ju jättebra men jag skulle aldrig göra det. Allt detta fett känner jag äcklar mig plus hur ser det ut i kroppen? Tänkter på kärlkramp bla.

    Stor stor kram

    SvaraRadera
  3. Skulle ALDRIG våga LCHF dieten då hela min släkt har höga blodfetter, högt blodtryck och dör i hjärtinfarkter. Det fattar ju en åsna att det inte är hälsosamt (oavsett om man tappar några kilon)

    SvaraRadera
  4. Ja, det är spännande. Själv kör jag tallriksmodellen, känns säkrast så. Dessutom är det den som sitter inpräntad sen jag var liten och därmed blir det väldigt enkelt!

    SvaraRadera